גירושין הוא אירוע, או נכון יותר תהליך קשה ומשברי בכל היבט אפשרי. בתהליך גירושין טיפוסי יכולים בני הזוג לחוש שבר רגשי, אישי, משפחתי ופיננסי, ובתוך השבר הזה עליהם לפעול בצורה שקולה ומחושבת על מנת להגן על האינטרסים שלהם ושל היקרים להם. ללא כל ספק, תהליך גירושין אידיאלי יתבסס על הבנה ושיתוף פעולה בין בני הזוג, ועל נכונות לסיים את הקשר בצורה מכובדת וצודקת לכולם, אך למרבה הצער, המרחק בין הרצוי למצוי הוא גדול הרבה יותר ממה שהיינו רוצים, מה שמאלץ אותנו לנהוג בצורה עניינית ולעיתים כזאת שנוגדת את אופיינו האישי.

אם ישנו מרכיב אחד חשוב נוסף בתהליך הגירושין, מעבר לייצוג מקצועי של עורך דין גירושין מנוסה, הרי שזהו מרכיב הידע והוודאות. את הידע הנדרש לכם להצלחה בתהליך גירושין יכול לספק לכם אך ורק עורך דין משפחה מומחה, אבל חשוב שגם אתם תלמדו את הנושא ותדעו לקראת מה אתם הולכים. ככל שתיגשו לתהליך עם ידע רב יותר, כך תוכלו לעבור אותו בקלות רבה יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר. בשורות הבאות, נפרט בפניכם את כל המידע הדרוש לכם על תהליך הגירושין ושלביו השונים.

ההחלטה להתגרש

לפני שנכנסים לתהליך הגירושין, חשוב להגיע לכדי החלטה סופית להתגרש, הן בינכם ובין עצמכם והן בינכם ובין בן/בת זוגכם. ברמה האישית ייתכן שאתם מרגישים די בטוחים עם הכוונות שלכם, אבל כדי לקבל החלטה מבוססת, עליכם לקבל תחילה ייעוץ משפטי, להבין בדיוק מול מה אתם עומדים, כיצד צפוי להיראות התהליך, כמה זמן הוא צפוי להימשך ומהו פוטנציאל “הרווח”/ נזק שעומד בפניכם בתהליך.

ההחלטה להתגרש היא החלטה שלכם, ושלכם בלבד. אתם בהחלט רוצים לשמור על ראש פתוח בהתנהלות מול בן או בת זוגכם, אבל מרגע שקיבלתם את ההחלטה להתגרש, עליכם לשנות את הלך הרוח ולהבין שממצב של שותפות אתם עוברים למצב של יריבות, שאותה ניתן לנהל בצורה פחות או יותר טובה, אבל עדיין מדובר ביריבות.

גיוס עורך דין לענייני משפחה

את הביטוי “כל מה שתגיד, עשוי לשמש ואכן ישמש נגדך בבית המשפט”, אתם לבטח מכירים ממסך הקולנוע, אך הביטוי הזה נכון גם בעולם האמיתי, וגם בתחום הגירושין. את עורך הדין שלכם אתם רוצים לגייס כבר לאחר שקיבלתם החלטה להתגרש, ולוודא שלא תעשו שום מהלך ולא תגידו שום דבר שישמש בהמשך הדרך את הצד השני נגדכם.

קשה להפריז בחשיבותה של מעורבות עורך דין לענייני משפחה שייצג אתכם בתהליך הגירושין. זהותו של עורך הדין שילווה אתכם, ייעץ לכם וייצג אתכם בתהליך יכולה להכריע את המרכיבים הגדולים והחשובים ביותר בתהליך כולו. המלצות מקרובי משפחה כבודן במקומן מונח, אך חשוב לזכור שכל מקרה גירושין שונה ממשנהו, והמלצות לא תמיד ניתנות על סמך תוצאות מקצועיות אלא על סמך כימיה אישית. על כן, כדאי לקבל חוות דעת מגורמים מקצועיים בעולם דיני המשפחה (עורכי דין, רשויות וכן הלאה) ולפעול על פיהן.

במידה ואתם עומדים בקריטריונים מסוימים המוגדרים בחוק ואשר אותם תוכלו למצוא באתר משרד המשפטים, תוכלו ליהנות מייצוג חינם של עו”ד לענייני משפחה באמצעות הסיוע המשפטי של משרד המשפטים. בכל מקרה אחר, יהיה עליכם לשכור עורך דין לענייני גירושין באופן פרטי.

גיבוש הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא למעשה הסכם בין שני הצדדים סביב ארבע סוגיות מרכזיות: מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה, חלוקת רכוש וכתובה (לעיתים מזונות אישה). את ההסכם ניתן לגבש באופן עצמאי בין בני הזוג, או באמצעות גישור מקצועי, ובכל מקרה בליווי עורך דין לענייני משפחה. על ההסכם להיחתם על ידי הצדדים מתוך הסכמה ורצון, ולא בכפייה. על ההסכם לראות פני עתיד ולהגיע להסכמות שלוקחות בחשבון ראייה ארוכת טווח עד הגיע הילדים לגיל 18. עם הגיע הילדים לגיל 18 או סיום לימודיהם התיכוניים, לפי המאוחר ביניהם, ועד תום שירות החובה בצה”ל, ו/או הגיע הבת לגיל 20 או הבן לגיל 21, לפי המוקדם יותר, יפחתו דמי המזונות ל-1/3 מהמזונות המקוריים. לאחר מכן יפקע חיוב המזונות עבור אותם ילדים. על מנת להעניק להסכם הגירושין תוקף משפטי, יש להגישו לבית המשפט לענייני משפחה ו/או לבית הדין הרבני ולקבל את אישורו להסכם – רק אז יהפוך ההסכם לתקף מבחינה משפטית.

גיבוש הסכם גירושין היא הדרך הטובה ביותר והנעימה ביותר להשלים תהליך גירושין, אך למרבה הצער, במקרים רבים מדי קיימים חילוקי דעות שלא ניתן לגשר עליהם, ולכן נדרשת מעורבות של ערכאות משפטיות.

פתיחת תיק גירושין

את תיק הגירושין תוכלו לפתוח באמצעות הגשת תביעת גירושין לאחד משני הערכאות העוסקות בענייני גירושין בישראל: בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. בין שני גופים אלה, שפועלים על פי גישות שונות ועל בסיס דגשים שונים, מתקיים מאזן כוחות שנקרא “מרוץ הסמכויות” ומשמעותו היא שהערכאה בה תוגש התביעה הראשונה בעניינכם היא הערכאה שתדון בתביעה ואשר אליה יהיה על הצדדים לפנות בכל שינוי עתידי שירצו לערוך בתיק.

בהתאם לכך, אם יש לכם אינטרס מובהק לפנות לערכאה אחת על פני השנייה (בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה), עליכם לפעול במהירות ולהגיש את התביעה לגירושין באותה ערכאה, לפני שהצד השני יגיש תביעה בערכאה השנייה (שמן הסתם מועדפת עליו). כל החלטה שאתם מקבלים בהיבט זה, חשוב שתתבצע בכפוף לייעוץ משפטי של עורך הדין שלכם, שיפרט בפניכם את השיקולים, היתרונות והחסרונות לכל בחירת ערכאה.

דיון משפטי

דיון משפטי מתנהל מול דיינים ברבנות או מול שופט בבית המשפט לענייני משפחה. במסגרת הדיון, כל צד מעלה את טענותיו בכתב תביעה (התובע) או כתב הגנה (הנתבע), ומעמיד את כל ההוכחות הנדרשות להוכחתן. בהתאם לכך, עליכם להיות מוכנים לחשיפת פרטי חייכם לרבות שכר, חשבונות עו”ש, פיקדונות, חסכונות ונתונים כלכליים אחרים, בעלות על רכוש, טיב הקשר בין כל הורה עם הילדים וכן הלאה.

בדיון המשפטי באה לידי ביטוי חשיבותה של אסטרטגיית התביעה או ההגנה שבנה עבורכם עורך הדין, ויכולתו לנתב את ההליך המשפטי לטובתכם במסגרת כתבי התביעה/ הגנה, התצהירים ודיוני ההוכחות. כמו כן, עורך הדין מכיר את התשתית המשפטית ואופן התנהלות המערכת המשפטית והוא שאחראי לייצג אתכם בפניה גם ברמה האדמיניסטרטיבית וגם ברמה המשפטית מקצועית.

בתום הדיון המשפטי יינתן פסק הדין סביב הסוגיות שעלו בו, בין שהתביעה הוגשה סביב עניין ספציפי (מזונות, משמורת או רכוש) ובין שהוגשה כחבילה אחת שלמה. פסק הדין יכול להוות בסיס מחייב לגיבוש הסכם גירושין, והוא יכול להוות גם תחליף להסכם כזה, ובכל מקרה על הצדדים לפעול על פיו ככתבו וכלשונו.

מתן גט

תהליך הגירושין מגיע לתומו לאחר שניתן הגט לאישה. שלב זה מבוצע לאחר שהצדדים הגיעו להסכמות הנדרשות ונותר רק להגיע לבית הדין הרבני לעריכת טקס מתן הגט. במקרה ואחד הצדדים מסרב לתת את הגט או לקבל אותו על מנת להפעיל סחטנות רגשית, אישית או כלכלית, רשאיות הערכאות המשפטיות להפעיל שורה של סנקציות על אותו צד לרבות עיכוב יציאה מן הארץ, הפעלת סנקציות של ההוצאה לפועל ואף מאסר של עד 5 שנות מאסר.

מתן הגט עצמו מבוצע במסגרת טקס התרת נישואין בבית הדין הרבני בליווי עדים, ובמסגרתו מוודא בית הדין כי הגט ניתן ומתקבל מרצון. הגט נכתב על ידי סופר סת”ם בהוראת הגבר, ולאחר הכנתו מוסר הגבר את הגט לידי האישה בנוכחות העדים, ובכך למעשה מסתיימים הנישואין בין בני הזוג.

כאמור, תהליך הגירושין הוא אינו תהליך פשוט מבחינה רגשית, ולכן חשוב שיהיה לכם ייצוג מקצועי של עורך דין הפועל בצורה קרה ומחושבת להשגת מטרותיכם סביב כלל הסוגיות לרבות משמורת, הסדרי ראייה, מזונות וחלוקת רכוש. השפעתו של עורך הדין ניכרת לאורך התהליך כולו, החל משלב ההתדיינות העצמאית מול בן/ בת הזוג, דרך גיבוש ההסכם המשפטי וכלה בייצוג בערכות המשפטיות ובמימוש ההסכם או פסק הדין שניתן, ובהתאם לכך נוכחותו חשיבה מהשלב בו קיבלתם החלטה להתגרש ועד טקס הגט עצמו.