על פי החוק הישראלי, נישואים בישראל יכולים להתקיים אך ורק על פי הדין הדתי (יהודי, מוסלמי או נוצרי). בהתאם לכך, נישואים חד מיניים אינם אפשריים בישראל ובני זוג מאותו מין המבקשים להינשא זה לזה, נדרשים לערוך את טקס הנישואים במסגרת אזרחית במדינה אחרת, ולאחר מכן לחזור לישראל ולהירשם כזוג נשוי במרשם האוכלוסין של משרד הפנים. מהו מעמד הזוגות החד מיניים בתחום הנישואים בישראל? האם וכיצד יכולים בני זוג מאותו המין להינשא ולהיחשב כזוג נשוי בישראל? כל התשובות בשורות הבאות.

האם ניתן לקיים נישואים חד מיניים בישראל?

אחד הנושאים המרכזיים בהם לא קיימת הפרדה בין דת ומדינה בישראל הוא נושא הנישואים. מוסד הנישואין בישראל מנוהל בסמכות בלעדית של בית הדין הרבני על פי ההלכה היהודית, ומשכך בני זוג חד מיניים, או לחילופין בני זוג מדת מעורבת למשל, אינם יכולים להתחתן בישראל, שכן נישואין אלה נוגדים את ההלכה היהודית.

מהו הפתרון עבור זוגות חד מיניים?

בני זוג מאותו המין המבקשים להינשא במסגרת נישואים חד מיניים יצטרכו לערוך טקס נישואין אזרחי במדינה אחרת בה הטקס האזרחי הוא חוקי, ולאחר שקיבלו את כל המסמכים הנדרשים, יוכלו לשוב ארצה, לפנות למשרד הפנים ולהירשם במרשם האוכלוסין כזוג נשוי. רישומם של בני הזוג כזוג נשוי אינו כרוך בדיון או בהחלטה של פקיד כזה או אחר, וזכות הרישום מעוגנת עבורם בחוק. במידה ובני הזוג נתקלים בסירוב לרשום אותם כזוג נשוי, על אף שיש בידיהם את כל המסמכים המוכיחים כי נישאו בטקס אזרחי, ניתן לפנות לעורך דין משפחה ולהגיש תביעה נגד המדינה.

האם נישואים חד מיניים כמוהם כנישואים רגילים?

על אף יכולתם של בני זוג חד מיניים להירשם כזוג נשוי בישראל על פי הפרוצדורה שתיארנו לעיל, יש לזכור כי בפועל מדובר בזכות לרישום כזוג נשוי בלבד, אך בפועל זוג חד מיני אינו זכאי לכל הזכויות המוענקות לזוג הטרוסקסואלי מעצם נישואיו. בפועל, זוגות חד מיניים הם למעשה זוגות ידועים בציבור, הרשומים במרשם האוכלוסין כזוג נשוי. כך למשל, מזוגות אלה נשללת הזכות להביא ילד לעולם בשיטת הפונדקאות, זכות הניתנת לזוג נשוי הטרוסקסואלי באופן אוטומטי מעצם נישואיו.

אם כך, מדוע בכלל לעבור את כל התהליך? זוהי אכן שאלה טובה, שהתשובה עליה היא לרוב פסיכולוגית. זוגות חד מיניים עושים את המהלך בעיקר בכדי לעמוד על זכותם להיות זוג נשוי, ולו אם ברמה הסמלית בלבד. יחד עם זאת, כמו כל זוג ידועים בציבור, גם זוגות חד מיניים נדרשים להוכחת מעמדם כידועים בציבור, ורישום כזוג נשוי לאחר נישואים אזרחיים היא בהחלט הוכחה מצוינת, שתאפשר לבני הזוג ליהנות מכל ההטבות של זוג ידוע בציבור ובכלל זה נקודות זיכוי במס הכנסה, הכרה בבן הזוג לצרכי ירושה וזכויות פנסיוניות, קצבאות ביטוח לאומי לזוגות נשואים וכן הלאה.

כיצד נראה הליך הנישואין האזרחי?

כאמור, זוגות חד מיניים נדרשים לנסוע למדינה זרה על מנת לערוך טקס נישואין אזרחי. על פי רוב, בוחרים ישראלים הבוחרים בערוץ זה במדינות כמו קפריסין או צ’כיה, שעלות הנסיעה אליהן היא נמוכה יחסית, והחוק מאפשר בהן עריכת טקס נישואים אזרחיים. במדינות אלה יש לפנות לגורמים העוסקים בכך, להירשם לעריכת טקס הנישואין, למסור את כל הפרטים שעל בסיסם יכינו את המסמכים, ולהגיע למקום לצורך עריכת הטקס. מדינות מסוימות מערימות קשיים ובירוקרטיה על התהליך, אך דווקא קפריסין וצ’כיה ידועות כמדינות המסבירות את פניהן לנישאים האזרחיים, ולכן גם נחשבות כיעדים אטרקטיביים עבור זוגות חד מיניים ישראלים.

לאחר עריכת הטקס, שהוא משפטי בעיקרו, יקבלו בני הזוג תעודה המעידה על כך שנישאו בנישואים אזרחיים כחוק. תעודה זו, בליווי מסמכים אחרים שיסופקו לבני הזוג, ישמשו את בני הזוג לרישום כזוג נשוי בישראל, מייד לאחר חזרתם ארצה.

הליך הרישום במשרד הפנים

לאחר השלמת הטקס האזרחי, אתם עדיין אינכם נחשבים לזוג נשוי בישראל, עד אשר תירשמו ככזה במרשם האוכלוסין של משרד הפנים. לאחר שובכם ארצה, עליכם לפנות למשרד הפנים ולהציג את המסמכים המעידים על כך שנישאתם בנישואים אזרחיים על פי הדין. מסמכים אלה צריכים חתומים ומאומתים באמצעות חותמת אפוסטיל. הפנייה למשרד הפנים צריכה להתבצע על ידי אזרח ישראלי בלבד, וזה אומר שאם אחד מבני הזוג הוא אזרח זר, הוא לא יוכל לגשת למשרד הפנים לבדו, ואת הליך הרישום יצטרך להשלים בן הזוג הישראלי.

לאחר הגשת הבקשה לרישום, בוחן נציג משרד הפנים את כלל המסמכים, ואם הבקשה נמצאה כתקינה, ישנה הנציג את מעמד בני הזוג מרווקים לנשואים וינפיק עבורם ספח חדש לתעודת הזהות. במידה והנציג דוחה את הבקשה לרישום, ניתן להגיש ערר ללשכת הרישום בתוך 21 יום מיום קבלת ההחלטה על דחיית הבקשה. במידה והלשכה דוחה את ערעור בני הזוג, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעניינים מנהליים.

גירושין אצל זוגות חד מיניים

החוק במדינת ישראל קובע כי כל הליך גירושין יתנהל במסגרת בית הדין הרבני, ובכלל זה גם עבור זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים. יחד עם זאת, זוגות חד מיניים שנישאו בנישואים אזרחיים, עורכים את גירושיהם במסגרת בית המשפט לענייני משפחה ואינם נדרשים לעבור את התהליך של גירושין במסגרת בית הדין הרבני. הליך הגירושין מבוצע באמצעות הגשת תביעה למתן פסק דין הצהרתי על פירוק הקשר הזוגי וביטול הרישום של בני הזוג כזוג נשוי במרשם האוכלוסין. הליך זה מבוצע כאשר שני בני הזוג הם יהודים. במידה ואחד מבני הזוג אינו יהודי, מתבצע התהליך בצורה דומה אך במקום תביעה למתן דין הצהרתי, תוגש תביעה להתרת נישואין.

מן הסתם, את כל התהליך מומלץ מאוד לעשות בליווי עורך דין משפחה, בין שמדובר בהפסקת קשר פשוט שאין בו רכוש משותף או ילדים, ולבטח כאשר מרכיבים אלה הם חלק מן הקשר. חשוב להבין שגם במקרה של גירושי זוגות חד מיניים, עולות שאלות דומות להליכי גירושין רגילים כדוגמת משמורת הילדים, דמי מזונות, חלוקת רכוש וכדומה, למעט נושא הגט שאינו רלוונטי במקרה זה. בהתאם לכך, רצוי לנהל את כל ההליך, הן מתוך ראייה פרוצדורלית והן מתוך ראייה משפטית מקצועית, בליווי עורך דין משפחה מוסמך, רצוי כזה שיש לו רקע וניסיון בטיפול בתיקי נישואים וגירושין של זוגות חד מיניים.